Przejdź do głównej zawartości

Od lańcucha do szkowronka.

 

Lańcuch


Posłochej dobrze, grzeszny człowieku,

jak piykno Panna jechała poleku,

jechała poleku na małym yjzelku,

ze świyntym Jozefym i małym bajtelkiym.


Ciśli bez pioski na suchej pustyni,

poleku ciśli ku obcej ziymi.

W rukzaku Jozef dzierżoł lańcuch złoty

- geszyng łod krola, dobrej roboty.


I prziszoł wojok od złego Heroda

i świynty Jozef podropoł sie w broda,

bo wyjom wojok ze kapsy bodzioka,

toż Jozef wyjon lańcuch ze pojstrzodka.


I doł wojokowi tyn lańcuch ze złota,

a wojok poszoł do krola Heroda

pedzieć, że Panna i bajtel som w grobie.

A łoni z Jozefym poszli dalij sobie.


Chachor.


Jechała Panna na małym yjzelku

ze świyntym Jozefym i małym bajtelkiym ,

bez wielko pustynio, kaj susza i pioski,

niy boło tam rzyki, ani żodnej wioski.


Już pić się sromotnie bajtelkowi chciało

i klara bajtlowi kitka łodporzała

niy boło już wody w bani ani kapki

bajtelek mo łobie łodparzone szłapki.


I naroz zejrzała chałpka familijo,

fest się radowali Jozef i Maryjo,

a w chałpce samotno siedzi baba młodo,

a chłop jeji rabczyk, co ludzi okrodo.


I bajtla tyż majom, ale łon je chory,

niy pomogom jymu już żodne dochtory.

Ale wody podo, choć lynko sie chłopa,

niech jom polutujom, kie mo fest utropa.


I łobmyła Panna bajtelka w waszpeku.

Teraz dej se pozor, fest grzeszny człowieku.

jak baba rabczyka bajtla też umyła,

to woda z waszpeka jego uzdrowiła.


Potym poszli dalij Panna na yjzelku

ze świyntym Jozefym i małym bajtelkiym.

Poszli bez pustynio kajś do ziymi cudzej.

Jaki to boroczki dziwejcie sie ludzie.


Lipa i osika.


Jechała poleku piykno Paniynka

z chłopym Jozefym i małym bajtelkiym

na małym yjzelku dokupy jechali

bez srogo pustynia poleku deptali.


Goniły ich wartko oszkliwe wojoki,

co miały we kapsach fest łostre bodzioki.

I skryć sie niy boło kaj przed wojokami,

Coż tu teroz robić, dziwejcie sie sami.


Pan Boczek posadzioł na pisoku dwa stromy,

coby ciynia dały, bo bajtel zmynczony

Niech pod gałynziami tyż sie wszyscy skryjom,

wojoki przejadom, a łoni przeżyjom.


Osika i lipa liściow majom mocka,

łone ich przikryjom, choćby boła nocka.

Ńiech se pod ni wlezom ze swojim yjzelkiym

Maryja i Jozef, wroz z małym bajtelkiym.


Lipa już podźwigo gałynzie i czako,

inakszy osika, wylynkano tako,

że sie trzepie cołko, aż loto na boki,

lynko sie, że utnom ji głowa wojoki.


I niy wziyna bajtla pod swoji gałynzie,

lod tyj pory dzycko już się cołko trzynsie,

a lipa króluje i rzeźbom ś ni świątki,

bo skryła na yjzlu Maryja z Dzieciontkiym.


Kukowka 


Bez srogo pustynio i bez pioseki wielki

Jechała Maryjo ze swojim bajtelkiym

na małym yjzelku, co go Jozef pryczył,

niy wiedzioł, ze kierys sie za nimi smyczy.


Szukały bajtelka łoszkliwe wojoki,

a ta familijo ujrzała dwa krzoki

i się wartko skryła tam przed wojokami,

a łoni szli dali żołtymi pioskami.


Coż, kie przileciała kokowka i kuko,

że Herod bajtelka po pustyni szuko

i kuko, że w krzokach siedzi familijo,

tako je z kokowki łotlano bestyjo.


Ale te wojoki wcale niy słochały

i dalij se wartko kajś powandrowały.

A zmierzło kukowka za swoji kukani,

nikaj gniozda ni mo na wysiodowani.


Pociepuje jajca inkszym ptokom sztyjc,

pisklokow niy widzi i tak musi żyć.

Bo lepszy pysk trzimać, ani niy klaprować,

coby nic niy zbulić, yno coś budować.


Szkowronek 


Kludziła się drogom świynto familijo

na małym yjzelku , Jozef ze Maryjom

i maluśki bajtel w maluśki jakliczce,

naokoło rosły se pola pszyniczne.


Wszyndzi na tych polach robiły rolniki,

ciynżko miały dola taki robotniki,

a choć chlyb posioli, niewiela go mieli,

bo jodło bogoczom łoddować musieli.


Kidoł sie pot z czoła i kości bolały,

takigo boroka choroby chytały

i siły mioł mało, a tu robić trzeba,

coby niy zabrakło familiji chleba.


Dała bajtelkowi mamulka do gorści

konściczek marasu ze swoji litości

bo ni mioł łon graczki, toż lepioł z marasu

i ulepioł ptoszka, puścioł go do lasu.


I dol mu bajtelek pieśniczka skrzidlato

i śpiywo jom ptoszek w polu cołki lato,

jak jom kiery słyszy idzie mu robota

i sie otwiyrajom przed nim rajski wrota.


Tako to uciecha z małego szkowronka

zrobioło Dzieciątko na polach i łąkach,

tam kaj ludzie biydni uprawiajom rola

i już niy chalacom na ta ciynżko dola.


Mazurek

Komentarze

Gwara śląska najgryfniejsze wlazowania

Kuloki i hajcongi

Jak już przidzie styczyń to praje dycko je bioło za łoknym, aże bioło, autami ludzie niy poradzom wyjechać ze swojich placow skuli śniegu, a kaj człowiek sie yno niy podziwo, lotajom ludziska po szesyjach z roztomańtymi hercowami i inkszymi łopatami i łodciepujom te wielki hołdy. Wszyndzi je gładko i trza dować pozor jak sie idzie we ważnej sprawie na klachy do somsiadki, abo do roboty. A jak je zima w chałpach! Trza hajcować we wszystkich piecach, bo inakszy pazury łod mrozu ulatujom. Jo dycko myślach że nojlepszy sie majom ci, kierzi miyszkajom na blokach, bo dycko majom ciepło, niy muszom sie marasić wonglym, ani wachować piecow, coby w nich niy zagasło, ale ostatnio słysza, że i na blokach ni ma tak blank dobrze, bo bezmała som tam jakiś haje o liczniki przi tych fojercongach. A zajś jak kiery miyszko we swoji chałpie, to musi już na jesiyń sie o wongel starać, a w zimie niy umi se bez żodnej komedyje ponść z chałpy, bo zarozki we piecu zagaśnie i kaloryfer zamiast parzić po puk

Bebok - straszki śląskie

Bebok Starki i ciotki, opy i omy, somsiod i potka dobry znajomy, kożdy sztyjc straszy i yno godo, że zmierzłe bajtle, to bebok zjodo. Jak niy poschraniosz graczek z delowki, jak we Wilijo niy zjysz makowki, jak locesz, abo straszysz kamratki, jak klupiesz wieczor w dźwiyrze sąsiadki, to już cie straszom, że bebok leci. Zaroz wylezie i zeżro dzieci. Choć żejś go jeszcze niy widzioł wcale, bo sztyjc kajś siedzi som na powale, abo za ścianom szuści i klupie, abo spi w szparze w starej chałupie. Bebok w stodole, bebok je w rzece, a jak tam przidziesz, to łon uciecze. A je łoszkliwy, jak mało kiery, choć ni mo kryki, ani giwery. A jednak, bojom fest sie go dzieci, bo żodyn niy wiy, skoro przileci. Toż, kożdy dumo i rozważuje jak tyż tyn bebok sie prezyntuje. Czy łon je wielki jak kumin z gruby,   Abo, jak mrowca bebok łoszkliwy je mały, abo ciynki jak szpanga. Czy łon mo muskle i dźwigo sztanga, abo je leki jak gynsi piyrzi, abo si

Bajka o śwince po śląsku

Bajka o śwince                                     Babuć Kulo sie po placu babuć we marasie, rod w gnojoku ryje, po pije w kalfasie, kaj je reszta wopna i stare pająki, co się przipryczyły zza płota łod łąki. Gryzie babuć   wongel jak słodki bombony, po pije go wodom, kaj gebiz łod omy leżoł zmoczony. Woda zzielyniała, skuli tego bardzij mu tyż szmakowała. Zeżro wieprzek mucha,   ślywki ze swaczyny, po ym se po prawi resztom pajynczyny. Godali nom   oma, że nikierzi ludzie som gynau zmazani, choćby te babucie. Dejmy na to ujec, jak przidzie naprany, tyż jak wieprzek śmierdzi i je okulany. Śmiejymy sie z wieprzkow, ale wszyscy wiedzom- kożdego   babucia kiedyś ludzie zjedzą.