Przejdź do głównej zawartości

Kiszyni kapusty

 

Kiszyni kapusty.

 

 

Na Śląsku kapusta miała wielki powodzyni we kożdej kuchni. Warzono ją i rychtowano ś ni roztoliczne jodła na beztydziyń i od świyta. Bezmała już we XV wieku bola lona fest rozpowszechniono w naszych stronach, a uprawio sie jom łod 2500 rokow przed naszom erom – toż idzie pedzieć, że je ta kapusta z ludziami od niepamiyntnych czasów. Trocha nieskorzij, kieryś mądry człowiek wynokwioł, że idzie jom kisić i wtynczas poradzi łona łobstoć na dłogi zimowy czas, a jeszcze ku tymu mo wiela witamin, ze kierych nojważniejszo je witamina C. Tako niyzakiszono kapusta ludziska stosowali tyż na roztomańte okłady, wtynczas trza jom boło rozkulać nudelkulom, abo potrzaskać tłoczkiym i prziciść do bolącej szłapy, abo krziża, a odyjmowała wiela boleści. Bezmała kapusta nojleszy kisi we październiku. Nojgibcij na świyntego Michała 23 września, a najnieskorzij do Wszystkich Świyntych, bo potym już boła łona niychersko i sie psuła. Niż zaczyno sie kisić, trza boło narychtować beczka. W nikierych chałpach rychtowano wiyncyj takich beczek, eli familijo boła liczno i boło tam moc bajtli. Beczka trza boło dobrze wyparzić wrzawom wodom ze sodom. Wody nalywano wiela razy, coby ta beczka napynczniała i niy przepuszczała wody. Nikierzi wciepowali do ni wrzawy kamiyń i jak sie robiła para, naciepowano na ta beczka pora dekow, coby ta para w pojstrzodku została i zarozki niy uciykła. Nikiere baby na końcu jeszcze pociyrały ta beczka przekrotom cebulom. Tak przirychtowano beczka czakała aż do drugigo dnia, bo rychtowani kiszonej kapusty to boła wielko robota i trza jom boło napoczynać od rana. Toż od rana płokano ta kapusta i wyciepowano ś ni te wszystki szpetne, nagnite liści, a potym już trza boło rychtować waszpek do mycio szłapow i szare mydło. Tyn, kiery deptoł kapusta musioł fest dobrze wyszorować szłapy, coby niy boło na nich żodnego marasu i jak to padają, coby bakteryjo sie na nich ześlizgnyła. Przi tej robocie boła cołko familijo i boło przi tymu wiela błoznowanio. Jedni myli szlapy , inksi rychtowali szmata do uciyranio, a jeszcze inksi lecieli po maszynka do krążanio kapusty. Tako maszynka boła czasym jedna na cołko wieś, toż chodziła łona od chałpy do chałpy i trza boło tak naszykować dziyń kiszynio kapusty,  coby inkszym tyż to spasowało. Maszynki boły najczynścij na kurbla, toż jedyn musioł kryncić tom kurblom, ale i tak sie aż tak niy narobioł, jak tyn , co kapusta deptoł. Deptały bajtle, abo tatulek, bo mieli dużo siły, a tego deptanio boło moc. Eli kapusta deptały baby to nakłodały na głowa chustka, coby do pojstrzodka niy naleciało szkutow, a byli tyż i tacy, co deptali ta kapusta w czystych guminiokach. W osobnym kasliku bola narychtowano sol i kmin. Jak sie nasuło piyrszy szub tej kapusty, to sie jom przesuwało solom i kminym i tak naokoło aż pod wiyrch tej beczki. Przi tymu deptaniu musioł z tej kapusty wylazować tak zoft, z kierego potym zrobiła sie kwaska. Pod koniec , jak już boło wiela tej kapusty w tej beczce, nikierzi dokłodali tyż jaki głomb , czyli tyn pojstrzodek ze kapusty, bo bajtlom to fest szmakowało, nikierzi wciśli tyż tam pora całych głowek na gołąbki, a nikierzi tyż dokłodali kwaśne płonki, bo to tyż fest bajtlom szmakowało. Jak już boło moc kapusty w beczce i na wiyrchu boło szykownie tego zoftu na kwaska na wiyrch styrkało sie dynko, czyli taki dwie deseczki przekrote bez poł, a potym kamiyń, coby dobrze ta kapusta prziciść. Beczka trza boło przikryć czystym konskiym płociynnej chadry, coby do pojstrzodka niy wpod jaki chrobok, abo inkszy maras i potym kapusta stoła w ciepłym miejscu pora dni, coby puściła. Co pora dni trza boło syjmować z wiyrchu piany, kiere sie na ni robiły, coby sie niy popsuła i  pleśń, coby niy sczerniała i niy boła do wyciepano. Trza jom tyż boło co pora dni przeżgać jakim bodziokiym, abo inkszym szpikulcym, coby ś ni gazy ślazły. Dycko przi tymu myło sie tyn kamiyń i deseczki we wrzawej wodzie. Jak sie już ta kapusta wyburziła trza jom zajś boło przikryć czystym płotnym i zaniyść do piwnice, kaj boło zima. I tak poradziła ta kapusta stoć cołko zima, a jak prziszła Wielkanoc, to reszta kapusty styrkało sie do krauzow i trza jom boło zawarzić, bo to już boło za dłogo w tej beczce.  Ze kiszonej kapusty szło robić moc roztomańtych maszketow, na tyn prziklod ciapkapusta, czyli tako kapusta ze ziymiokami, surówki roztomańte ze marekwiom, cebulom, płonkom, kiere pasowały nojbardzij do karmidlow i jajec sadzonych, kapuśniok i wiela inkszych jodłow. Kwaska boła dobro,  coby sie łobronić przed rymom i kuckanim i lyczyła żołądek. Kiery jodoł wiela kiszonej kapusty, niy boł bachraty, bo łona pomogo schudnyć i niy dostoł tak wartko raka, bo bezmała tyż pomogo sie przed nim łobronić i nojważniejsze, że je dobro. Ludzie godali, iże lepszy swoja kapusta, niż cudzo gynś tusto i mieli recht.

Komentarze

Gwara śląska najgryfniejsze wlazowania

Kuloki i hajcongi

Jak już przidzie styczyń to praje dycko je bioło za łoknym, aże bioło, autami ludzie niy poradzom wyjechać ze swojich placow skuli śniegu, a kaj człowiek sie yno niy podziwo, lotajom ludziska po szesyjach z roztomańtymi hercowami i inkszymi łopatami i łodciepujom te wielki hołdy. Wszyndzi je gładko i trza dować pozor jak sie idzie we ważnej sprawie na klachy do somsiadki, abo do roboty. A jak je zima w chałpach! Trza hajcować we wszystkich piecach, bo inakszy pazury łod mrozu ulatujom. Jo dycko myślach że nojlepszy sie majom ci, kierzi miyszkajom na blokach, bo dycko majom ciepło, niy muszom sie marasić wonglym, ani wachować piecow, coby w nich niy zagasło, ale ostatnio słysza, że i na blokach ni ma tak blank dobrze, bo bezmała som tam jakiś haje o liczniki przi tych fojercongach. A zajś jak kiery miyszko we swoji chałpie, to musi już na jesiyń sie o wongel starać, a w zimie niy umi se bez żodnej komedyje ponść z chałpy, bo zarozki we piecu zagaśnie i kaloryfer zamiast parzić po puk

Bebok - straszki śląskie

Bebok Starki i ciotki, opy i omy, somsiod i potka dobry znajomy, kożdy sztyjc straszy i yno godo, że zmierzłe bajtle, to bebok zjodo. Jak niy poschraniosz graczek z delowki, jak we Wilijo niy zjysz makowki, jak locesz, abo straszysz kamratki, jak klupiesz wieczor w dźwiyrze sąsiadki, to już cie straszom, że bebok leci. Zaroz wylezie i zeżro dzieci. Choć żejś go jeszcze niy widzioł wcale, bo sztyjc kajś siedzi som na powale, abo za ścianom szuści i klupie, abo spi w szparze w starej chałupie. Bebok w stodole, bebok je w rzece, a jak tam przidziesz, to łon uciecze. A je łoszkliwy, jak mało kiery, choć ni mo kryki, ani giwery. A jednak, bojom fest sie go dzieci, bo żodyn niy wiy, skoro przileci. Toż, kożdy dumo i rozważuje jak tyż tyn bebok sie prezyntuje. Czy łon je wielki jak kumin z gruby,   Abo, jak mrowca bebok łoszkliwy je mały, abo ciynki jak szpanga. Czy łon mo muskle i dźwigo sztanga, abo je leki jak gynsi piyrzi, abo si

Bajka o śwince po śląsku

Bajka o śwince                                     Babuć Kulo sie po placu babuć we marasie, rod w gnojoku ryje, po pije w kalfasie, kaj je reszta wopna i stare pająki, co się przipryczyły zza płota łod łąki. Gryzie babuć   wongel jak słodki bombony, po pije go wodom, kaj gebiz łod omy leżoł zmoczony. Woda zzielyniała, skuli tego bardzij mu tyż szmakowała. Zeżro wieprzek mucha,   ślywki ze swaczyny, po ym se po prawi resztom pajynczyny. Godali nom   oma, że nikierzi ludzie som gynau zmazani, choćby te babucie. Dejmy na to ujec, jak przidzie naprany, tyż jak wieprzek śmierdzi i je okulany. Śmiejymy sie z wieprzkow, ale wszyscy wiedzom- kożdego   babucia kiedyś ludzie zjedzą.