Przejdź do głównej zawartości

Kowol i śmierć

Kowol i Śmierć

Tata łod Józika Hojki
piyknie umi bojać bojki,
a rozprowio fest ciekawie.
Bajtle siednom se na ławie
i słochajom opowieści,
że aż w głowie sie niy mieści
co tak cicho wroz je w doma.
We fotelu drzymie oma,
w piecu klupie cojś i strzylo,
a tatulek tak zaczyno:
- Przed wiekami, przed downymi
jedyn człowiek żoł na ziymi,
co Pon Boczek go poskłodoł
z gliny pociapranej z wodom.
Adam – bo to o nim mowa,
hned poprosioł o połowa
swoja drugo, czyli Ewa,
ta co jabłko zjadła z drzewa.
Potym, jak już dzieci wiycie,
ciynżko boło im na świecie,
mieli bajtle, wnuki potym.
Mierzło im sie ze żywotym,
bo lot mieli już bez liku,
bolom kości już starzikow
i choroby gnymbiom sztyjc,
aż łobrzidło im sie żyć.
Toż Pon Boczek w swej litości
stworzył baba, same kości,
doł ji płachta, kosa w gość
i tak pado:” Zycio dość!
Kiery stary śmierć go skosi,
choćby niy wiym wiela prosioł,
niy pomoże łodtąd nic,
kożdy bydzie trocha żyć.
I zaczyna tyrać smierć.
- Tyn lot dziesiynć, tyn mo piynć,
a tyn chwila mo żywota,
tako śmiertki je robota.
Ale ludzi boło mało
i niewiela umiyrało,
śmierć roboty moc niy miała,
toż łokropnie zbachraciała.
Tak minyło rokow mocka.
Czy to dziyń je,czy to nocka,
to umiyro ludzi siła,
toż ta kosa sie stympiła.
W jednej wsi żoł kowol Bronek,
co podkuwoł ludziom konie
i do niego to bezmała
śmierć kiejś wieczor zaklupała.
- Nabruś mi ta kosa – pado-
a jo byda bardzo rado
i niy skosza głowy ci
dokąd som niy powisz mi,
że ci życi już łobrzidło.
A tu jeszcze mosz mazidło,
jak kierego posmarujesz,
to mu życi łodratujesz,
bo lyk to je na choroby,
kto umiyro, bydzie zdrowy.
Ludzie bydom ci płacili
za ta maść i łod tej chwili
bydziesz mioł piniyndzy masa.
Yno dobrze nabruś kosa !
No i rychtyg Bronek brusi,
bo być łostro kosa musi.
Jak śmierć yno sprugowała,
bardzo sie uradowała.
Łodtąd kowol boł bogaty,
kupioł chałpa, spłacioł raty.
Choć rownioki umiyrały,
łon w dostatku żyje dali.
Już i wnuki mu umrzyły,
a łon mocny, pełny siły.
Aż Pon Boczek śmierć łobryczoł.
- Dość mo kowol tego życio!
Idź! Nagodej mu, że trzeba
w końcu dostać sie do nieba.
Poszła śmiertka do kowola.
- Tako je Pon Boczka wola,
musisz życi już łoddowć,
prziszłach ci to tuplikować.
- Dobre, kie już umrzić musza,
ale piyrsze co nabrusza
zajś ta kosa – pado kowol –
bo cojś mi sie niy podobo,
ni ma łostro już jak trza.
Przidź se po nia za dni dwa.
Poszła. Łomie kowol głowa
jako życi by zachować.
Zrobioł kosa z drzewa nowo
i na strzybno pomalowoł.
A za dwa dni śmiertka klupie.
- Czy je kowol we chałupie?
A czy kosa nabruszono,
boch z robotom je spóźniono?!
Łapła kosa i kowola
przejechała po bachorach.
Ale coż to?! Bronek żyje,
wartko sie pod prykiym kryje.
Jak to śmiertka uwidziała,
Ze ściekłości aż zbielała
wyblyszczyła strasznie łoczy
i pod prykol jak niy skoczy.
Jak jom tako zejrzoł kowol,
to sie zaroz wysztrekowoł
i ze strachu umrzył w chwila,
co tak straszno sie zrobiła.
Chodzi teraz śmierć po świecie
i drzewiano kosa niesie,
a kto ujrzy jom umiyro,
co tak straszno je bestyjo.

Komentarze

Gwara śląska najgryfniejsze wlazowania

Kuloki i hajcongi

Jak już przidzie styczyń to praje dycko je bioło za łoknym, aże bioło, autami ludzie niy poradzom wyjechać ze swojich placow skuli śniegu, a kaj człowiek sie yno niy podziwo, lotajom ludziska po szesyjach z roztomańtymi hercowami i inkszymi łopatami i łodciepujom te wielki hołdy. Wszyndzi je gładko i trza dować pozor jak sie idzie we ważnej sprawie na klachy do somsiadki, abo do roboty. A jak je zima w chałpach! Trza hajcować we wszystkich piecach, bo inakszy pazury łod mrozu ulatujom. Jo dycko myślach że nojlepszy sie majom ci, kierzi miyszkajom na blokach, bo dycko majom ciepło, niy muszom sie marasić wonglym, ani wachować piecow, coby w nich niy zagasło, ale ostatnio słysza, że i na blokach ni ma tak blank dobrze, bo bezmała som tam jakiś haje o liczniki przi tych fojercongach. A zajś jak kiery miyszko we swoji chałpie, to musi już na jesiyń sie o wongel starać, a w zimie niy umi se bez żodnej komedyje ponść z chałpy, bo zarozki we piecu zagaśnie i kaloryfer zamiast parzić po puk

Bebok - straszki śląskie

Bebok Starki i ciotki, opy i omy, somsiod i potka dobry znajomy, kożdy sztyjc straszy i yno godo, że zmierzłe bajtle, to bebok zjodo. Jak niy poschraniosz graczek z delowki, jak we Wilijo niy zjysz makowki, jak locesz, abo straszysz kamratki, jak klupiesz wieczor w dźwiyrze sąsiadki, to już cie straszom, że bebok leci. Zaroz wylezie i zeżro dzieci. Choć żejś go jeszcze niy widzioł wcale, bo sztyjc kajś siedzi som na powale, abo za ścianom szuści i klupie, abo spi w szparze w starej chałupie. Bebok w stodole, bebok je w rzece, a jak tam przidziesz, to łon uciecze. A je łoszkliwy, jak mało kiery, choć ni mo kryki, ani giwery. A jednak, bojom fest sie go dzieci, bo żodyn niy wiy, skoro przileci. Toż, kożdy dumo i rozważuje jak tyż tyn bebok sie prezyntuje. Czy łon je wielki jak kumin z gruby,   Abo, jak mrowca bebok łoszkliwy je mały, abo ciynki jak szpanga. Czy łon mo muskle i dźwigo sztanga, abo je leki jak gynsi piyrzi, abo si

Przepisy po śląsku - Pikelsznita

Pikelsznita z ajerkoniakiym Pieczymy dwa biszkopty w bratrule – jedyn bioły i jedyn kakaowy. Oba mażymy ajerkoniakiym. Bierymy liter mlyka i warzymy dwa budynie śmietonkowe, mogymy tam dosuć trocha wanilie. Do krymu dodować po troszce ubitego fajnie masła, kierego bierymy kole szterdzieści deko. Sztyjc miyszać, coby sie cfołki niy porobiły. Krym mazać hrubo miyndzy biszkopty polote ajerkoniakiym i trocha po wiyrchu. Jak kiery rod, to może se to pomazać z wiyrchu polywom szekuladowom.